Ebben a nehéz időben jogosan merül fel a kérdés a szállásadók részéről, lehet-e bármit tenni a tömeges lemondások ellen. Nem könnyű választ adni a kérdésre. Ahogy az sem látható előre, pontosan milyen hatással lesz a koronavírus a turizmusra. Azonban mi úgy gondoljuk, bizonyos lépéseket tehetünk a károk minimalizálása érdekében. A határok lezárását követően ugyan egy új helyzet alakult ki, azonban ezeket a tanácsokat megfogadva talán pár hónap múlva könnyebb lesz a talpra állás.
Kommunikáció a vendégekkel
A vendégekkel minden esetben érdemes már az érkezés előtt felvenni a kapcsolatot, miért ne tennéd ezt a koronavírus alatt is? A vendéged leginkább a médiából tájékozódhat, azonban ha külföldről érkezik, akkor a magyarországi helyzet megismerése lehet, hogy nem is olyan egyszerű számára. Érdemes küldeni egy tájékoztató oldalt, ahol nyomon követheti a magyarországi adatokat. Ilyen lehet például a TripAdvisor által kezelt lista, vagy egy másik nemzetközi koronavírus-nyomonkövető eszköz.
Amit még mindenképp emelj ki, hogy a szálláshelyeden milyen lépéseket teszel annak érdekében, hogy biztonságosabb közeget teremts. Vannak kézfertőtlenítők a vendégek és az alkalmazottak számára? Gyakoribb a takarítás? Milyen speciális eszközökkel takarítotok?
Törlés helyett halasztás
Ha felvetted a vendéggel a kapcsolatot, akkor esélyesebb, hogy a törlést megelőzheted azzal, hogy későbbre toljátok a vendégnek a tartózkodási időpontját. Ezt azzal éred el, hogy a vendégeddel már kapcsolatban vagy a megelőző lépések kapcsán, így a vendég nagyobb eséllyel először neked fogja jelezni törlési szándékát. Amikor ezt jelzi, érdemes tőle megkérdezni, megfontolta-e már az utazásának későbbre halasztását, amikorra a koronavírus-járvány már nagy eséllyel lecseng.
A kialakult helyzetben sok esetben a nagy OTA oldalak (Booking.com, Expedia) akár a vissza nem térítendő kondícióval készült foglalások esetén is biztosítják az ingyenes törlést a vendég számára, és a szálláshelyektől elvárják a törlés ingyenességét. Ez OTA oldalról érthető, hiszen egy utazásában korlátozott vendégtől senki nem várhatja el, hogy fizessen vis major helyzetben. Viszont az OTA nem teszi meg, hogy javasolja a foglalás módosítást, csak elfogadja a törlést. Emiatt megintcsak fontos, hogy a vendégeiddel időben kommunikálj.
Koncentrálj azokra a tényezőkre, amikre van befolyásod
A nagy lemondáshullám és az alacsony utazási kedv ellen sajnos nincs mit tenni. Amivel viszont a jövőre nézve kedvezel a szálláshelyednek, azt ne habozz megtenni. Ebben a március-áprilisi időszakban próbálj minél rugalmasabban állni a vendégek felé:
- Lazítsd a lemondási feltételeket (minél rugalmasabb, annál jobb, hiszen senki nem tudja, mi fog akár másnap történni),
- Töröld a minimum tartózkodási megkötéseket (ha eddig minimum 2-3 éjszakára foglalhattak a vendégek, érdemes 1 éjszakától elérhetővé tenni a szobákat),
- Itt az idő koncentrálni a későbbi hónapok alakulására. Ugyan nagy kérdés, hogy mikorra fog visszatérni a foglalási kedv vagy a vendégek bizalma az utazás felé, viszont az biztos, hogy a vírus sem fog örökké tartani. A nyárra, őszre már fel vannak töltve az árak és a promóciók (ha szükséges)? Illetve legalább egy évvel előre adtál meg árakat és foglalhatóságot?
- Nézd át a beállításokat és a tartalmat azokon a felületeken, ahol szerepel a szálláshelyed. Törekedj arra, hogy a tartalom maradéktalanul fel legyen töltve a szálláshelyedről illetve a szobákról/ apartmanokról. Érdemes átnézni a szobakapacitásokhoz rendelt árakat is (van-e egy főre foglalhatóság, van -e három- és többágyas szoba esetén pl. 2 főre foglalhatóság, gyerekek fogadására vonatkozó szabályzatok, stb.) Ha korábban gondolkoztál új platformokra történő regisztráláson (pl. airbnb), de eddig nem volt időd rá, akkor azt most tedd meg.
- Amit érdemes még megfontolni, hogy a vírus után milyen vendégkörre számíthatsz? Sok szálláshelytől halljuk, hogy a belföldi turizmus erősödésére számít. Mit tehetsz annak érdekében, hogy minél népszerűbb legyél a magyar utazók előtt? SZÉP-kártyát elfogadsz? Fent vagy a Szallas.hu oldalán? Illetve akár kártyagarancia nélkül is engedheted foglalni a magyar vendégeket vagy az Expedián ország alapú kedvezményt is felajánlhatsz a magyar vendégeknek.
Tudjuk, hogy ugyan ez az időszak nem feltétlen az, amikor külsős tanácsadókkal szeretnél együttműködést kezdeményezni. Azonban mi most is, illetve majd a konszolidáció alatt teremtődő új lehetőségek kiaknázására is készülni fogunk megoldásokkal és stratégiával! Erre a nehéz időszakra pedig kívánjuk a legjobbakat, vigyázzatok a magatok, családotok és a vendégeitek egészségére!