2019 szeptembere fontos változásokat hozott a turizmus világában. Két fontos szerepet játszó cég is csődeljárást jelentett, ami viharként söpört végig szakmai berkekben. Először az AMOMA, majd a 178 éve üzemelő Thomas Cook utazási iroda jelentett csődöt.
A különböző értékesítési formák adják meg a szálláshelyeknek a lehetőséget, hogy minél optimálisabb átlagárat és foglaltságot érjenek el. Ezt több értékesítési csatorna együttes alkalmazásával lehet véghez vinni. Ilyen lehet például a direkt értékesítés, az OTA, a Tour operátor és a Wholesaler (viszonteladó). Ebben a bejegyzésben bemutatjuk az AMOMA és a Thomas Cook múltját, illetve (hajdani) működési struktúráját.
AMOMA térhódítása és működése
A szállodai szakmában dolgozók számára sokszor okozott fejtörést, hogyan valósítsák meg a szálláshelyük egységes online megjelenését, azaz az árak paritását. Az árparitás annyit jelent, hogy az interneten megjelenő árak minden platformon azonosak. Miről is volt híres ezzel szemben az AMOMA? Arról, hogy ennek a gondolkodásmódnak ment ellen, mivel a szállások wholesaler árait jelenítette meg különböző portálokon.
A wholesaler árak FIT árak, ezeket csak csomagban lehet értékesíteni. Azaz a nagyvilág számára nem lehet láthatóvá tenni a szállásdíjat, mindenképpen együtt kell értékesíteni más szolgáltatással, mint például transzfer vagy repülőjegy. Ennek oka egyszerű, a wholesaler árak “nagykereskedelmi árak” és nem tartalmaznak jutalékot; így sokkal alacsonyabbak, mint az OTA árak. Az AMOMA ezt a szabályt áthágva mégis publikusan értékesítette a wholesaler árakat minden kísérő szolgáltatás nélkül.
A legnagyobb mérföldkő a cég életében 2016-ban történt, amikor a Google az azonnali foglalások terén elsődleges partnerének az AMOMA-t választotta. Ezzel akkora lendületet kapott a cég, amivel óriásit léptek előre a piacon. A térhódításukat a legtöbb esetben a metasearch rendszereknek köszönhették, mivel ott súlyosan nyomott árakat jelentettek meg.
Milyen változást hoz ez napjainkra? Egy biztos, a paritás szempontjából legnagyobb fejfájást okozó cég élete véget ért, viszont ki fog a helyére lépni? Még az is előfordulhat, hogy a metasearch rendszerek, mint például a Trivago, változtatnak üzleti modelljükön és a jövőben gátolni fogják, hogy egy hasonló esemény bekövetkezhessen. Azt, hogy ez pontosan hogy fog lezajlani, nem tudjuk, de kíváncsian várjuk a változásokat.
Thomas Cook története és életben tartása
A Thomas Cook 14 különböző európai országban üzemeltetett tour operatort és emellett 4 különböző légitársaságot is működtetett. Az 1841-ben alakult vállalat több tízezer embert foglalkoztatott, amikor is szeptember 23-án csődeljárást jelentett be. A jelenleg úton lévő vendégek hazajutásáért az állam vállal felelősséget, továbbá a szállodák felé kiegyenlítik a végső számláikat. Az anyacég több különböző leányvállalatot is létrehozott, ilyen a Condor, a Ving, a Spies vagy a Neckermann is.
Több média hírben is visszaigazolták, hogy a magyarországi Neckermann jövőjét nem befolyásolja a csődeljárás, viszont ezzel ellentétben az ausztriai cég jövője már nem fekszik ilyen biztos alapokon. A Thomas Cook más leányvállalata is ennek megfelelően csőd közelébe került, például az említett Condor is, melyet a német állam mentőcsomaggal támogat.
Miért is fontos ez a szállásadók oldaláról?
Felmerülhet a kérdés, hogy a szállásoknak miért érte/ éri meg FIT modellben értékesíteni. A magyarázat egyszerű, az FIT szegmens ideális esetben előtöltöttséget generál a szállodának, így lehetősége van más szegmensekben magasabb áron értékesíteni. A csődök előjele lehet annak, hogy a wholesalerek jövője talán más irányt fog venni. Erre a Hotelbeds lehet jó példa, mert a korábbi hagyományos FIT modellt kibővítve már dinamikus árakkal is dolgozik.
A fentiek alapján újra előkerül annak fontossága, hogy a szálláshely milyen business mixet jelöl ki magának. Azaz mennyire kerülnek előtérbe a wholesaler/ corporate/ OTA partnerek, a csoportos és a direkt foglalások aránya. Sikeres értékesítéshez érdemes több lábon állni, nem kizárólagosan egy platformról vendégeket szerezni. A legfontosabb mindig megtalálni a legjobban teljesítő és legtöbb bevételt generáló csatornákat, legyen ez akár direkt hirdetés vagy a fentiekhez hasonló egyéb értékesítési forma.
Ha úgy érzed ennek megtalálásához, a lehetőségeid feltárásához külső segítséget vennél igénybe fordulj hozzánk bizalommal.
Ha érdekel a téma olvasd el szállodai szoftverekről szóló cikkünket.
Kérdésed van?
Tedd fel emailben: hello@revcon.hu vagy írd meg véleményed a bejegyzés Facebook posztja alatt.